7. 12. 2014.

Stroga pravila: Uzde mladim vozačima

Vozači mlađi od 21 godine ubuduće će moći da voze samo slabije automobile.


VOZAČI mlađi od 21 godine ubuduće će moći da voze samo slabije automobile, snage do 76 konjskih snaga (56 kilovata) po toni težine. Njima će biti zabranjeno upravljanje vozilima u noćnim satima, a za volan će moći samo od šest časova ujutru do ponoći. Za ovu kategoriju vozača uvodi se nulta tolerancija na alkohol. Broj putnika u kolima kojima upravljaju ograničen je na četiri, od kojih najmanje jedan mora da ima vozačku dozvolu najmanje tri godine. Mladi vozač moći će da bude sam u automobilu koji vozi.

Ove novine uskoro će postati sastavni deo propisa o saobraćaju u Srbiji. U nameri da smanji broj nesreća u kojima učestvuju vozači i njihovi saputnici tek na pragu života, Radna grupa za brigu o mladim vozačima usvojila je skup mera koje će kao predlog za izmenu zakona o saobraćaju u sledećih nekoliko dana biti prosleđeni MUP-u.
Najvažnija novina tiče se snage vozila koja će biti dostupna mladim vozačima. Oni ubuduće više neće moći da voze u moćnim BMV-ima, „audijima“, „poršeima“, „mercedesima“...
Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja pozdravlja predložene mere, za koje kaže da bi trebalo da smanje broj žrtava na srpskim putevima.
- Slična rešenja postoje i u drugim evropskim državama - kaže Okanović. 
ODUZIMANjE AUTOMOBILANAJBOLjE rešenje za suzbijanje vožnje bez vozačke dozvole jeste mera koju je već predložio MUP - trajno oduzimanje automobila, smatra Damir Okanović.
- Do sada smo bili svedoci da vozači bez dozvole, ukoliko imaju para da plaćaju kazne, mogu gotovo beskrajno da sede za volanom. Veliki broj njih, pritom, nema ni urednu adresu, pa prijave saobraćajne policije prosto do njih nisu ni stizale. Okanović ističe da bi prema vozačima uhvaćenim za volanom bez dozvole država trebalo da se odnosi kao prema građanima koji poseduju pištolje bez papira.
- Osnovna ideja je da se mladi vozači liše vozila koja odlikuje veliko ubrzanje. Nije reč o zabrani vožnje velikih automobila, već samo onih koji naglo postižu velike brzine. Upravo to je izazov mladim vozačima, koji ga često plaćaju svojim i tuđim životima.
Novi propisi, kako objašnjava Okanović, neće važiti za vozače mlađe od 21 godine koji su već stekli vozačku dozvolu, već samo za one koji će ispit polagati posle usvajanja izmena i dopuna propisa o saobraćaju.
- Oni koji su već položili vozački ispit ne moraju da brinu. Oni će i ubuduće voziti po propisima koji važe i danas - napominje prvi čovek Komiteta. - Granica koja je povučena u snazi vozila neće posebno remetiti izbor vozila niti uticati na standard vozača. Istraživanja pokazuju da je na tržištu, kao i na putevima, najviše upravo vozila slabijih od 56 kilovata po toni.
Vozači do 21 godine života, prema predloženim propisima, moći će i da imaju maksimalno devet kaznenih poena, za razliku od ostalih vozača, kojima je gornja granica 18 poena.
Prvi čovek Agencije za bezbednost saobraćaja Milan Božović kaže da je važno i ograničenje koje propisuje vreme upravljanja automobilom vozača početnika.
Veru da će novi propisi smanjiti broj žrtava nesreća na putevima i ulicama ima nekadašnji načelnik Saobraćajne policije, general u penziji Stojadin Jovanović.
- Praksa govori da su sve novine koje su prethodnih godina ulazile u zakon davele dobre rezultate - kaže Jovanović.
U Ministarstvu saobraćaja pod čijom kapom je formirana Radna grupa za promenu zakona, kažu da ovim merama rad na poboljšanju propisa nije završen.
- Rad na usavršavanju propisa biće nastavljen, a predloga će sigurno biti još - kažu u ovom ministarstvu. - To se posebno odnosi na edukaciju mladih o rizicima u saobraćaju.
USLOVE ISPUNjAVA I MALI BMV
SKORO svaki proizvođač u ponudi ima poneko vozilo koje ispunjava kriterijum od maksimalnih 76 konjskih snaga po toni.
Većinom su to vozila nižih klasa, ali ima i automobila iz srednje i više srednje kategorije, poput „fijata 500 L“ koji, na primer sa motorom 1,3 JTD i 92 KS ispunjava zadati kriterijum predlagača promena propisa.
Zanimljivo je da na našem tržištu ima i vozila iz takozvanog premijum segmenta koja ispunjavaju zadati kriterijum. Tako na primer BMV serije 1, model „114 i“, sa motorom od 1.598 kubika, razvija 102 KS i ima masu od 1.360 kilograma (bilo bi dovoljno i da je težak 1.342 kg).
Iako nema previše KS, ovaj automobil do stotke stiže za 11,2 sekunde, a maksimalna brzina mu je 195 kilometara na čas, što pomalo „baca senku“ na suštinu predloga...

Нема коментара:

Постави коментар